تاملی در جایگاه تجارت اینترنتی در ایران

تاملی در جایگاه تجارت اینترنتی در ایران

تاملی در جایگاه تجارت اینترنتی در ایران

اینکه بدون صرف وقت در سرما و گرما، طی کردن مسافت های طولانی، یا ساعت ها ماندن در ترافیک، سبدهای مجازی را به آسانی پر کنید، مبلغ آن را بپردازید و پس از مدت کوتاهی، کالاهای خریداری شده را در منزل یا محل کار دریافت کنید، بی آنکه مجبور باشید سنگینی آن ها را تحمل کنید به رؤیا شباهت داشت که امروزه با کمی تامل در تجارت اینترنتی گویا به واقعیت تبدیل شده است.

 

فروش اینترنتی، نوعی از تجارت الکترونیکی است

این امکان را برای خریداران فراهم می‌کند تا بتوانند در فضای مجازی، کالاها و خدماتی را به صورت مستقیم از فروشنده خریداری کنند. اکنون خرید و فروش آنلاین بسیار آسان و گسترده شده و راهی برای جلوگیری از صرف هزینه‌های بیشتر برای فروشنده و خریدار است؛ چرا که قیمت نهایی یک محصول به دلیل حذف عوامل هزینه‌ساز فروش سنتی کاهش پیدا می‌کند.

فروشگاه های اینترنتی امروزه موفقیت های بی شماری کسب کرده اند که از مهم ترین دلایل کسب این موفقیت ها می توان به افزایش استفاده از خطوط اینترنتی باند پهن، ارزان تر بودن قیمت کالاها در خریدهای اینترنتی، راحتی مشتریان برای خرید انواع کالا و … اشاره کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده، حجم مبادلات آنلاین در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۱٫۷۴ تریلیون دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آتی به بیش از ۲ تریلیون دلار برسد. امروزه در میان ده فروشگاه بزرگ آنلاین جهان، علی بابا و آمازون تقریبا نیمی از بازار تجارت جهانی را در اختیار خود گرفته‌اند. سایت علی بابا به تنهایی ۲۷ درصد بازار را در دست گرفته و آمازون با حدود ۱۳ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.

همچنین طبق آمار، ۸۰ درصد آمریکایی‌ها یعنی حدود ۱۹۸ میلیون نفر در این کشور به طور آنلاین خرید می‌کنند. اداره آمار آمریکا نیز اعلام کرده که حدود ۷٫۵ درصد از کلیه خرده‌فروشی‌ها در سال ۲۰۱۵ میلادی از راه آنلاین انجام می‌شود و سهم تجارت الکترونیک با ۱٫۵ درصد افزایش به ۲۹٫۷ درصد در سال ۲۰۱۵ رسید.

 

در فروشگاه های اینترنتی، اجناس با قیمت کمتری نسبت به فروشگاه های محلی فروخته می شود

که مهم ترین علت این امر، عدم وجود هزینه های یک فروشگاه معمولی، هزینه های ماهانه، مالیات و … است. عدم صرف هزینه هایی مانند اجاره مکان، آب، برق، تلفن، دستمزد پرسنل و بازاریابی برای فروش کالا می داند عدم پرداخت پورسانت توسط شرکت های تولیدی به فروشگاه ها بابت فروش محصولاتشان سبب می شود که کالا با قیمت کمتری به دست مشتریان برسد.

این مسأله نه تنها برای خریدار سود بالایی را به همراه خواهد داشت، بلکه باعث می شود تا نقش واسطه در فروش انواع کالا حذف شود و اجناس به صورت مستقیم و با قیمت واقعی به دست مردم برسند.

آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد خرید آنلاین ایرانی‌ها در سال ۹۵ از طریق دستگاه‌های  POS، اینترنت و موبایل از مرز ۱۳۸۳هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که این میزان خرید آنلاین توسط ایرانی‌ها نشان از یک رشد ۳۴ درصد در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ دارد.

همچنین این آمار را با در نظر گرفتن تعداد استفاده کنندگان حاکی از این است که گردش مالی در هر جابه‌جایی‌ پول برای خرید آنلاین به‌طور متوسط در حدود ۱۱۰هزار تومان بوده است. لازم به ذکر است بخش عمده ای از این رشد تبادلات اینترنتی ناشی از رواج بسیار زیاد استفاده از انواع دستگاه‌های POS  در فروشگاه‌ها و نمونه‌های وایرلس آن در فضای کسب و کار خرد در کشور باشد؛ چرا‌که آمارها بیانگر این واقعیت هستند که ۸۶ درصد خرید آنلاین و حدود ۹۲ درصد از مبالغ پرداخت شده برای خرید آنلاین از طریق استفاده از دستگاه POS صورت گرفته است.

 

آمار شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)

از آمار شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) به دست آمده نیز نشان می‌دهد خریداران و فروشندگان همچنان ترجیح می‌دهند به‌صورت ملموس خرید کنند، یعنی هنوز نمی‌خواهند به سفارش آنلاین، یا پرداخت پول از طریق اینترنت یا موبایل روی خوشی نشان دهند تا اینکه نظام بانکی بتواند اعتماد آنها را جلب کند یا با قرار گرفتن در یک فرآیند اجباری مانند پرداخت غیرحضوری قبوض برق، گاز، تلفن و… به این تغییر دیجیتالی شدن تن دهند.

با همه این محدودیت‌ها، در سال ۹۵ بالغ بر ۶۷۶۶هزار میلیارد از طریق موبایل برای خرید شارژ، پرداخت قبض و خدماتی از این دست پرداخت شده است البته در این میان توسعه نسبی تجارت الکترونیک و گسترش خدمات الکترونیکی سازمان‌های دولتی و ارگان‌های شهری بر مبنای اینترنت باعث شده، سهم اینترنت از پرداخت‌های آنلاین وضعیت بهتری داشته و حدود ۶/ ۲درصد تعداد تراکنش‌ها باشد.

یک و هفت دهم درصد از پرداخت آنها از طریق سایت‌های اینترنتی بوده تا به این وسیله حجم مبالغ تراکنش‌های انجام شده از این سیستم‌ها بیش از ۹۸هزار و ۶۳۹میلیارد تومان باشد. همان‌طور که انتظار می‌رود، آمار به نقل از شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) نیز نشان می‌دهد، تهران همچنان پرچم‌دار ارائه خدمات آنلاین بوده و این در حالی است که بیشتر خرید آنلاین توسط شهروندان تهرانی انجام می‌گیرد، به‌طوری که یک سوم خریدهای آنلاین ثبت شده در سال گذشته مربوط به استان تهران بوده و این در حالی است که بیش از ۳۳درصد مبالغ جابه‌جا‌ شده در این تراکنش‌ها نیز در این استان انجام گرفته است.

 

تجارت الکترونیکی

مهمترین چالش های خرید اینترنتی در ایران را می توان به شرح زیر مطرح نمود:

  • ناآگاهی مردم از خرید اینترنتی
  • ضعف اعتماد مردم به سایت های اینترنتی
  • امنیت شبکه های اینترنتی برای انتقال مالی

منتشر شده توسط

یک نطر(1)

  • Sanaz پاسخ

    بسیار عالی ممنون از شما..به امید موفقیتهای بیشتر

    ٪ 1 $ s در٪ 2 $ s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *