چه عواملی مانع خرید مشتریان از فروشگاه های آنلاین می شوند؟

چه عواملی مانع خرید مشتریان از فروشگاه های آنلاین می شوند؟

عواملی  که مانع خرید مشتریان از فروشگاه های آنلاین می شوند:

فروشگاه های آنلاین در یک دهه اخیر با رشد خیره کننده ای در اکثر کشورهای جهان روبرو بوده اند و رویکرد جدیدی در تعریف مدل های کسب و کار ایجاد نموده است.  بررسی رفتارهای مشتریان در این رویکرد نوین کسب و کار به موضوع جالبی در مطالعات مدل های بازاریابی تبدیل شده است. یک مطالعه صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که ۵ عامل اصلی که مانع خرید مشتریان از سایت های اینترنتی می شود به شرح زیر می باشند. لازم به ذکر است که این مطالعه در یک طیف گسترده ای از مشتریان خرید آنلاین با میزان پوشش ۹۶ درصدی بوده است.

  • هزینه حمل کالا:

    آمار نشان می دهد که ۵۸ درصد مردم به علت بالا بودن هزینه های حمل کالا از خرید از سایت های اینترنتی اجتناب می نمایند. برخی از شرکت ها تلاش نموده اند تا با ارائه پیشنهاداتی مانند پرداخت حق عضویت سالانه و در عوض معاف شدن از هزینه حمل و یا رایگان نمودن هزینه خرید با رسیدن به یک کف حداقلی از خرید و یا بر تحویل در زمان مد نظر فروشگاه اینترنتی و رایگان نمودن هزینه حمل بر این چالش غلبه کنند اما هنوز هم به عنوان یک چالش کلیدی در این مدل کسب و کار می باشد. زیرا به نظر می رسد که مشتریان لزوما جذب این راهکارها نشده اند.

  • هزینه حمل کالا
  • عدم امکان تست کالا قبل از خرید:

    طیف گسترده ای از مشتریان تمایل دارند تا قبل از خرید کالا، آن را تست کنند و به صورت لمسی کالا را حس نمایند. این محدودیت ذاتی در رویکرد فروش اینترنتی، باعث شده است تا ۵۸ درصد مشتریان از خرید اینترنتی صرفنظر نمایند. این موضوع بیشتر در مورد کالاهایی که استاندارهای مشخصی ندارند دیده می شوند بدیهی است در مورد محصولاتی که ابعاد استاندارد و کارکرد های مشخصی دارند کمتر دیده می شود و در عوض در مورد پوشاک و یا کفش به صورت ملموسی تری خود را نشان می دهد. لذا فروش کالاهای غیر استاندارد در سایت های اینترنتی سهم کمی در سبد فروش آنها دارند.

  • انتظار برای دریافت کالا:

    با توجه به محدودیت زمانی که در سبک زندگی مدرن دیده می شود انتظار برای دریافت کالاهای سفارش داده شده را برای مشتریان سخت نموده است. علت اصلی این موضوع می تواند به عدم تعیین زمان مشخص برای تحویل کالاها اشاره نمود. این موضوع ۳۴ درصد در عدم خرید مشتریان از فروشگاه های اینترنتی نقش داشته اند. البته این موضوع قابل درک است زیرا تحویل کالا به طور معمول از طریق یک پیمانکار واسطه ای مانند شرکت های پستی یا شرکت های حمل و نقل صورت می پذیرد و این پیمانکاران به طور معمول دغدغه کمتری نسبت به رضایت مشتریان نسبت به سایت های اینترنتی دارند. لذا برخی از سایت های اینترنتی فروش کالا اقدام به تاسیس واحدهای تحویل کالا به صورت یک واحد زیر بخشی خود نموده اند تا بر این چالش غلبه نمایند.

  • دشواری فرآیند عودت کالا:

    این موضوع در راستای مشکل عدم امکان تست کالا قبل از خرید وجود دارد زیرا اکثر خریداران جهت برطرف نمودن مشکل ذکر شده اقدام به سفارش مدل های مختلف از یک کالا می نمایند تا کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند و کالاهای دیگر را عودت نمایند. اما دشواری فرآیند عودت کالاها معمولا مانع می شود تا از امکان تست کالا صرفنظر نموده و بالطبع از خرید کالا خودداری کنند بالطبع این عامل به صورت مشابه و در حدود ۵۸ درصد مشتریان را از خرید کالا از سایت های فروش اینترنتی چشم پوشی نمایند.

  • ترس از افشای اطلاعات شخصی:

    با توجه به شرایط حمله های سایبری به بانک های اطلاعاتی سایت ها شخصی و سو استفاده از اطلاعات مالی افراد باعث می شود که برخی از افراد از عضویت در سایت های خرید اینترنتی اجتناب نمایند. آمار نشان داده است در حدود ۶۰ درصد افراد این دغدغه را در ذهن خود دارند. در همین راستا اکثر سایت ها تلاش می نمایند هم کمترین میزان اطلاعات رو از مشتریان خود برای عضویت دریافت کنند و از یک سوی دیگر تمرکز خود را بر افزایش امنیت بانک های اطلاعاتی نهاده اند.

توجه به رفتارهای مشتریان و موانع تصمیم گیری آنها در خرید از فروشگاه های اینترنتی می تواند این نوع کسب و کارها را رونق ببخشد نکته خیلی کلیدی در این بحث، جدید بودن این حوزه از کسب و کار می باشد و با توجه به ماهیت آن که خرید در یک محیط شخصی انجام می شود و نمی توان رفتارهای مشتریان را به نحوی مشاهده نمود و از آن درس گرفت و این مفهوم کار را برای این دسته از مطالعات رو سخت تر می نماید. بالاخص که مطالعات اخیر نشان می دهد که رفتارهای مشتریان در زمان خرید و تصمیم گیری لزوما بر اساس منطق نمی باشد بلکه نوع شخصیت افراد، آموزش های دیده شده و سبک زندگی افراد و عوامل دیگری در این مورد تاثیرگذار می باشند

منتشر شده توسط

نظر (1)

  • meysam پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید و جالب بود.

    ٪ 1 $ s در٪ 2 $ s
  • nikooei پاسخ

    درست میگید
    ولی شما این داستانها رو نداشتید ممنون واقعا

    ٪ 1 $ s در٪ 2 $ s
  • دریا مقدم پاسخ

    سلام،وقتتون بخیر از اینکه وقت گذاشتید و از سایت ما بازدید کردید بسیار ممنون می باشیم تلاش می کنیم که بتوانیم پیشنهاد شما را هر چه زودتر عملیاتی کنیم امیدواریم که افتخار همراهی شما را در اینده نزدیک داشته باشیم

    ٪ 1 $ s در٪ 2 $ s
    • nikooei پاسخ

      بسیار ممنونم که از سایت ما بازدید نمودین. شما میتوانید هرآنچه نیاز دارین رو به ما از طریق تماس بفرمایید و ما به شما استعلام میدهیم. در صورت تایید خریدتان را نهایی میکنیم. بسیار ممنون.
      ۰۲۶-۳۴۵۳۰۶۸۹

      ٪ 1 $ s در٪ 2 $ s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *